به آگاهی می رساند جلسه دفاع از رساله دکتری آقای مهندس سعید غلامرضا راوی در رشته مهندسی نفت با عنوان "مطالعه رفتار ترسیب و رسوب آسفالتین در مقیاس مولکولی و آزمایشگاهی" روز چهارشنبه 3 دی ماه 1404 ساعت 10 تا 12 در سالن سعدی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز برگزار می گردد. استادان راهنمای این پایان نامه جناب آقای دکتر مسعود ریاضی و جناب آقای دکتر ملایری و استادان مشاور جناب آقای دکتر جعفر قاجار و جناب آقای دکترذوالقدر می باشند. چکیده این پایان نامه به شرح زیر است:
پدیده ترسیب و به دنبال آن رسوب آسفالتین همواره در بخش های مختلف مسیر تولید نفت شامل مخازن نفت، ستون چاه، تسهیلات سرچاهی، خطوط انتقال نفت و تجهیزات موجود در پایین دست، مشکلات حادی را ایجاد میکند. از این رو شناخت هرچه بهتر آسفالتینها به ما کمک میکند تا رفتار آن ها را پیش بینی و تا حد امکان از وقوع مشکلات فوق جلوگیری کنیم. شاید با اطمینان بتوان گفت بهترین راه شناخت آسفالتینها شناخت ساختار مولکولی آن ها ست؛ چرا که با دانستن ساختار مولکولی آسفالتین به راحتی میتوان موادی را که مانع ترسیب و رسوب آسفالتین میشوند و یا مشکلات به وجود آمده از آن ها را رفع میکنند، شناسایی کرد. لذا در این پژوهش کوشش شده روش تعیین ساختار میانگین مولکولی آسفالتینها به صورت مستند معرفی شود. به همین منظور آسفالتین یک نمونه نفت خام از میادین جنوب کشور، استخراج و پس از انجام آزمون های تحلیلی بر روی آن و به کمک مبانی نظری تعیین ساختار هیدروکربن های آروماتیک چندحلقه ای، تعدادی ساختار مولکولی برای آسفالتین مورد نظر ارائه شده و به کمک شبیه سازی دینامیک مولکولی و نتایج آزمایشگاهی، ساختارهای فوق راستی آزمایی شده و در نهایت نزدیک ترین ساختار از نظر ویژگی ها به آسفالتین مورد مطالعه، به عنوان نماینده ساختار مولکولی آسفالتین انتخاب شد. در ادامه بر اساس ساختار مولکولی فوق، نتایج آزمون سارا و سایر داده های آزمایشگاهی مورد نیاز نفت مرده و ویژگی های گاز محلول در نفت، یک سامانه نفت زنده تعریف و به کمک آن و شبیه سازی دینامیک مولکولی، رفتار ترسیب آسفالتین نفت زنده در فشارهای متفاوت و دمای مخزن نیز پیش بینی و با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردید. در همین راستا بر اساس محاسبات شبیه سازی دینامیک مولکولی شاخص شروع ترسیب آسفالتین برای نفت زنده در فشار حباب برابر یک شد. این بدین معنی است که اگر فشار در مخزن نفتی به فشار حباب برسد با مشکل شدید ترسیب مواجه می شود. رشد شاخص فوق در فشار 2800 پام تا حد 3/0 یعنی مخزن نفتی در این فشار مستعد ترسیب و رسوب آسفالتین می باشد. در حالی که ناچیز بودن مقدار شاخص شروع ترسیب آسفالتین در سایر فشارها به معنای آن است که مخزن نفتی در آن فشارها با مشکل جدی ترسیب و رسوب آسفالتین مواجه نیست.
از تمامی علاقه مندان برای شرکت در این جلسه دعوت بعمل می آید.