The defense session of Mr. Mohammad Ali Manuchehri Moghadam's master's thesis in the field of chemical engineering titled "Study and Computational Fluid Dynamic Modeling of Two-Phase Fluid (solid-gas) Catalyst Transfer path in fin pipes of New Cracking Catalytic Unit of Abadan Refinery" will be held on November 26, 1403, from 09:30 to 10:30 in Hafez Hall, Faculty of Chemical and Petroleum Engineering. The supervisors of this thesis are Dr. Esmaeilzadeh and Dr. Alipour and the consultant professor is Dr. Setoodeh.
به استحضار می رساند جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد آقای مهندس محمدعلی منوچهری مقدم در رشته مهندسی شیمی با عنوان "انجام مطالعات و مدل سازی دینامیک سیالات محاسباتی مسیر انتقال کاتالیست سیال دوفازی (جامد-گاز) در فین پایپ های واحد کت کراکر جدید پالایشگاه آبادان" در روز چهارشنبه مورخ 28 شهریور 1403 از ساعت 9:30 تا 11 درسالن حافظ دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز برگزار می گردد. اساتید راهنمای این پایان نامه جناب آقای دکتر اسماعیل زاده و جناب آقای دکتر علیپور و استاد مشاور جناب آقای دکتر ستوده می باشند. چکیده این پایان نامه به شرح زیر است:
ایجاد پدیده سایش توسط ذرات جامد در تجهیزات فرآیندی، یکی از نگرانیهای اصلی در صنایع نفت و گاز است که در پژوهش های بسیاری مطالعه و بررسی گردیده است. انتقال و فراورش نفت و گاز، ممکن است حاوی ذرات ساینده مانند ماسه و کاتالیست باشد که میتواند باعث ایجاد آسیب به تجهیزات فرآیندی، آلودگیهای زیست محیطی و نیز هدر رفت این ذرات گردد. در این مطالعه، از دینامیک سیالات محاسباتی و رویکرد اویلری-لاگرانژی و مدل آشفتگی SST k-ω برای حل جریان گاز-جامد و مدل سایش اوکا در هندسه مسیر انتقال کاتالیست سیال فین پایپهای واحد کت کراکر پالایشگاه آبادان برای پیشبینی نرخ سایش استفاده شد و پس از اعتبارسنجی مدل با دادههای تجربی، تأتیر پارامترهای عملیاتی مانند سرعت ورودی سیال، دبی ورودی ذرات، قطر ذرات، دمای ورودی جریان، دمای محیط و سرعت ورودی هوای تزریقی از نازل بر میزان نرخ سایش موردبررسی قرار گرفت. بررسی اثر پارامتر سرعت سیال برنرخ سایش نشان داد هر چه سرعت سیال بیشتر شود، مقدار سایش در امتداد زانویی خط لوله و مقدار سایش ماکزیمم افزایش مییابد. همچنین افزایش سرعت سیال تأثیر چندانی بر مکان ماکزیمم سایش پیش بینی شده ندارد. بررسی اثر پارامتر دبی ذرات جامد برنرخ سایش نشان داد هر چه دبی ذرات بیشتر شود، مقدار سایش در امتداد خط لوله و مقدار سایش ماکزیمم افزایش مییابد. همچنین افزایش دبی ذرات یا کاهش تأثیر چندانی بر مکان ماکزیمم سایش پیش بینی شده ندارد. بررسی اثر پارامتر قطر ذرات برنرخ سایش نشان داد مقدار سایش در امتداد خط لوله و مقدار سایش ماکزیمم و توزیع سایش در قطرهای متفاوت بسیار متفاوت عمل کرده و با توجه به تاثیر نیروی گرانش و گریز از مرکز میزان سایش، مکان ماکزیمم سایش و توزیع سایش متفاوت خواهد بود. بررسی اثر پارامتر دمای ورودی جریان برنرخ سایش نشان داد افزایش یا کاهش این دما تاثیر بر میزان سایش درخط لوله نداشته است. همچنین افزایش یا کاهش دمای ورودی جریان تأثیر چندانی بر مکان ماکزیمم سایش پیش بینی شده ندارد اما دمای این مکان با افزایش یا کاهش دمای ورودی جریان، افزایش یا کاهش مییابد. بررسی اثر پارامتر دمای محیط برنرخ سایش نشان داد افزایش یا کاهش این دما تاثیر بر میزان سایش درخط لوله نداشته است. همچنین افزایش یا کاهش دمای محیط تأثیر چندانی بر مکان ماکزیمم سایش پیش بینی شده و نیز ولی دمای این مکان با افزایش یا کاهش دمای محیط، افزایش یا کاهش مییابد. بررسی اثر سرعت هوای ورودی تزریقی از نازل برنرخ سایش نشان داد، چنانچه این سرعت هوای تزریقی بین 5/1 تا 3 برابر جریان سیال ورودی باشد، میتواند میزان سایش را تا حدود 40 درصد کاهش دهد. هر چه سرعت سیال بیشتر شود، مقدار سایش در امتداد زانویی و مقدار سایش ماکزیمم افزایش مییابد. همچنین افزایش سرعت سیال تزریقی بر مکان ماکزیمم سایش پیش بینی شده تاثیر داشته و این مکان ماکزیمم به انتهای خم پایین تر منتقل شده است. همچنین دما و سرعت جریان در این مکان با تغییر سرعت هوای ورودی نازل تزریق هوا نداشته است.
بدین وسیله از کلیه علاقه مندان جهت شرکت در این جلسه دعوت بعمل می آید.