It is recalled that the defense session of Mr. Nasrollah Shakibasefat's dissertation in the doctoral degree in petroleum engineering with the title " Investigation of Formation Damage during Injection of Miscible Gas in a Heavy Oil Reservoir" will be held on December 27, 2025 from 14 to 16 in Hafez Conference Hall, Faculty of Chemical and Petroleum Engineering, Shiraz University. The supervisors of this thesis are Dr. Malayeri and Dr. Riazi and the advisors are Dr. Escrochi and Dr. Haghighi.
به آگاهی می رساند جلسه دفاع از رساله دکترای آقای مهندس نصراله شکیباصفت در رشته مهندسی نفت با عنوان "بررسی آسیب سازند در فرآیند تزریق گاز امتزاجی در یکی از مخازن نفت سنگین" در روز شنبه 6 دی ماه 1404 ساعت 14 تا 16 در سالن حافظ دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز برگزار می گردد. استـادان راهنمـای این رساله جناب آقای دکتر ملایری و جناب آقای دکتر ریاضی و استادان مشاور جناب آقای دکتر اسکروچی و جناب آقای دکتر حقیقی می باشند. چکیده این پایان نامه به شرح زیر است:
در روشهای ازدیاد برداشت نفت، تزریق گاز هیدروکربنی به مخزن نفت سنگین ممکن است منجر به رسوب آسفالتین شود که مشکلات جدی در تولید و انتقال نفت ایجاد میکند. در فرآیند تزریق گاز امتزاجی، رسوب آسفالتین به دلیل تغییرات در شرایط تعادل ترمودینامیکی نفت رخ میدهد. رسوب آسفالتین میتواند منافذ و گلوگاه محیط متخلخل را به شدت مسدود کند و تخلخل و تراوایی را کاهش دهد. لیتولوژی سنگ، ترکیب سیالات تزریقی، فشار و دما از جمله پارامترهایی هستند که ممکن است بر رسوب آسفالتین تأثیر بگذارند. این مطالعه رسوب آسفالتین را هنگام تزریق گاز هیدروکربن غنی به یک مخزن نفت سنگین در حالت استاتیک و دینامیک مورد بررسی قرار می دهد. نمونههای نفت از چاههای میدان مورد مطالعه برای انجام آزمایشهای اشباع، آروماتیک، رزین و آسفالتین جمعآوری شدند. میانگین شاخص ناپایداری کلوئیدی بهدستآمده نشاندهنده رسوب آسفالتین می باشد. فشار شروع ترسیب آسفالتین در نفت زنده در دمای مخزن اندازه گیری شد. از دو نوع گاز هیدروکربنی با نسبت مایع به گاز ۴۵۰ و ۳۸۰ بشکه در میلیون فوت مکعب استفاده شد. فشار شروع ترسیب آسفالتین با تزریق دو نمونه گاز به نفت زنده در شرایط مخزن اندازه گیری شد. آزمایش های کامل فشار- دما- حجم بر روی نمونه های نفت زنده انجام شد و با استفاده از نرم افزار Winprop شبیه سازی ترسیب آسفالتین در شرایط تزریق گاز انجام گرفت. تجزیه و تحلیل بر روی دو نوع گاز هیدروکربنی با مقادیر غنای ۴۵۰ و ۳۸۰ بشکه در میلیون فوت مکعب گاز در حالت استاتیک انجام شد تا موثرترین ترکیبی که ترسیب آسفالتین را بر اساس شرایط مخزن به حداقل میرساند، تعیین شود. گاز هیدروکربنی با نسبت گاز مایع ۳۸۰ بشکه در میلیون فوت مکعب، ترسیب آسفالتین کمتری با توجه به شرایط مخزن و فرآیند تزریق امتزاجی، ایجاد میکند. در حالت دینامیک آزمایشها تحت دو شرایط تزریق گاز امتزاجپذیر و غیرامتزاجپذیر انجام گرفت. آزمایشها در مغزههای کربناته و ماسه سنگ که قبلاً با نفت زنده اشباع شده بودند، انجام شد. میزان آسیب سازند با اندازهگیری رسوب آسفالتین در طول سیلابزنی تزریق گازهای هیدروکربن به مغزه های کربناته و ماسه سنگی اشباع از نفت زنده در حالت امتزاجپذیر و غیرامتزاجپذیر ارزیابی شد. نمونههای نفت خروجی از سیلابزنی مغزه با استفاده از اندازهگیریهای وزن مولکولی، طیفسنج نوری و اندازه گیری مقدار آسفالتین موجود در نمونه ها تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هر دو فرآیند تزریق امتزاجپذیر و امتزاجناپذیر، تخلخل و تراوایی مغزه های کربناته را کاهش میدهند. آسیب سازند بواسطه ی رسوب آسفالتین در سیلابزنی امتزاجپذیر شدیدتر بود. نتایج آزمایش های دینامیک نشان می دهد بیشترین رسوب آسفالتین در مغزه های کربناته و در دمای مخزن رخ می دهد.
از تمامی علاقه مندان برای شرکت در این جلسه دعوت بعمل می آید.