به استحضار می رساند جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد آقای مهندس علیرضا معصومی در رشته مهندسی شیمی با عنوان "تولید کلسیم کربنات رسوبی از ضایعات سنگ مرمریت به وسیله سدیم هیدروژن کربنات و استفاده از آن در تولید پولیش خودرو به عنوان ساینده و پرکننده" در روز چهارشنبه مورخ 1403/10/19ساعت 10 صبح در سالن سعدی دانشکده مهندسی شیمی، نفت، گاز برگزار می گردد. استاد راهنمای این پایان نامه جناب آقای دکتر کاظم عسکری فر و استاد مشاور جناب آقای دکتر فریدون اسماعیل زاده می باشند. چکیده این پایان نامه به شرح زیر است:
کلسیم کربنات رسوبی می تواند به عنوان پرکننده در صنایع مختلف از جمله صنایع تولید رنگ، کاغذ، پلاستیک، چسب و درزگیرها بکار گرفته شود. این صنایع نیاز به کلسیم کربنات با درصد خلوص بالا دارند. اهداف این پژوهش؛ استفاده از ضایعات سنگ مرمریت معادن استان فارس و سدیم هیدروژن کربنات به عنوان ماده اولیه و تولید کلسیم کربنات رسوبی از طریق روش مایع- مایع و بهینه سازی تمامی مراحل تولید آن و همچنین امکانسنجی کاربرد آن در صنعت پولیش خودرو به عنوان ماده پرکننده می باشند. کلسیم کربنات رسوبی تولید شده در این پژوهش از روش مایع- مایع می باشد که شامل سه مرحله کلسیناسیون پودر سنگ مرمریت، هیدراسیون کلسیم اکسید با استفاده از آب مقطر و رسوبگذاری کلسیم کربنات رسوبی با استفاده از محلول حاوی یون کربنات (محلول سدیم هیدروژن کربنات) می شود. شرایط بهینه مرحله کلسیناسیون عبارتاند از دمای کلسیناسیون 950 درجه سانتیگراد، اندازه ذره پودر سنگ مرمریت 80 مش، زمان کلسیناسیون 100 دقیقه و نرخ میانگین افزایش دمای کوره 9 درجه سانتیگراد بر دقیقه. شرایط بهینه مرحله هیدراسیون شامل نسبت 4.5 برابری آب مقطر به کلسیم اکسید و سرعت چرخش همزن مغناطیسی 400 دور بر دقیقه بدست آمده است. مرحله رسوبگذاری که شامل 5 مولفه اصلی دمای رسوبگذاری، سرعت چرخش همزن مغناطیسی، زمان واکنش، غلظت محلول سدیم هیدروژن کربنات و نسبت محلول کربناته به محلول دوغابی کلسیم هیدروکسید می باشند که شرایط بهینه به ترتیب 45 درجه سانتیگراد، 800 دور بر دقیقه، 15 دقیقه، 2 مولار و 2.5 برابر گزارش شدهاست. نتایج آزمون پراش اشعه ایکس گرفته شده از کلسیم کربنات رسوبی تولید شده با شرایط بهینه نشان دهنده خلوص بالاتر از 99 درصد می باشد. استفاده کلسیم کربنات رسوبی در تولید پولیش بدنه خودرو از روش ادغام سازی دو فاز روغنی و آبی صورت گرفته است. نتایج آزمونهای براقیت سنجی و ضخامت سنجی بر روی سطح بدنه خودرو پولیش شده توسط پولیش خمیری و نرم تولید شده به ترتیب GU 83 و 102 میکرون حاصل گردیده است. که با توجه به استانداردهای بین المللی مشخص شد که کلسیم کربنات رسوبی قابلیت استفاده در ترکیب پولیش بدنه خودرو به عنوان یک ماده پرکننده را دارد.
بدین وسیله از کلیه علاقه مندان جهت شرکت در این جلسه دعوت بعمل می آید.