به استحضار می رساند جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد آقای مهندس ابوالفضل دقیقی روچی در رشته مهندسی شیمی گرایش طراحی فرآیند با عنوان "بررسی آزمایشگاهی شرایط تشکیل امولسیون های پایدار اسید - نفت سنتزی" در روز سه شنبه مورخ 8 اسفند ماه از ساعت 13 در سالن حافظ دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز برگزار می گردد. استاد راهنمای این پایان نامه جناب آقای دکتر ملایری و استاد مشاور جناب آقای دکتر محمدزاده شیرازی می باشند. چکیده این پیاین نامه به شرح زیر است:
اسیدکاری چاههای نفتی از دیرباز روشی موثر برای افزایش بهرهوری چاههای نفتی بوده است. در طول انجام این عملیات، احتمال تشکیل امولسیون پایدار اسید-نفت وجود دارد که عامل آن حضور مواد فعال سطحی به ویژه آسفالتین میباشد. مطالعات پیشین نشان دادهاند آسفالتینها از نظر فعالیت سطحی به دو بخش فعالتر (IAA) که درصد کمی از آسفالتین را تشکیل میدهند اما بیشترین تأثیر را در پایداری امولسیون دارند و بخش کمتر فعال (RA) قابل تفکیک هستند. لذا در این پژوهش سعی بر آن شد دو نمونه آسفالتین با ساختار و پایداری متفاوت توسط امولسیونسازی به بخشهای مختلف آن از لحاظ فعالیت سطحی تقسیم شوند. همچنین برای نخستین بار از HCl به جای آب در مراحل جداسازی استفاده شد. برای شناخت بهتر بخشهای تفکیک شده آنالیزهای عنصری CHNSO و FTIR صورت گرفت. سپس پایداری امولسیونهای حاصل شده با آسفالتین اولیه و بخشهای آن مقایسه شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که مقدار IAA در آسفالتین B نسبت به آسفالتین A در هر دو حالت تفکیک به وسیله آب و اسید تقریبا 3 برابر است در حالیکه مجموع مقدار هترواتمها در آسفالتین B به میزان 34/7 درصد کمتر است. بنابراین میتوان گفت که میزان IAA و نوع هترواتمها اهمیت بیشتری در پایداری امولسیونها دارند. بر اساس آنالیزها، آروماتیسیتی IAA نسبت به RA بیشتر بود. همچنین، IAA حاوی مقادیر بیشتر هترواتمها و گروههای عاملی مرتبط با آنها به خصوص گروه عاملی سولفوکساید و کربوکسیلیک اسیدها در مقایسه با RA بود. نتایج آزمونهای پایداری امولسیونهای اسید-نفت سنتزی نشان داد پایداری امولسیونهای حاصل از HCl در محدوده غلظتی 10 تا 15 درصد وزنی در پایینترین مقدار است. غلظتهای 5 و 28 درصد وزنی اسید با RA مورد آزمایش قرار گرفت که طبق انتظار از میزان پایداری کاسته شد. پایداری امولسیونهای حاصل از اسید مصرف شده برای هر دو نمونه آسفالتین ناچیز بود. استیک اسید به عنوان اسید آلی استفاده شد و نتایج نشانگر افزایش میزان پایداری امولسیون نسبت به HCl بود که میتوان آن را به ترسیب و جذب در سطح مشترک همراه با آسفالتین مرتبط دانست. این آزمونها نیز به وسیله RA تکرار گشت و مطابق انتظار از میزان پایداری کاسته شد. اسیدهای امولسیونی با فازهای آلی مختلف از جمله گازوئیل، نفت سفید، نفتای سبک و زائیلن بهعنوان حلال آسفالتین، مورد بررسی قرار گرفت و امولسیون تشکیل شده توسط گازوئیل بیشترین پایداری را نشان داد. تکرار آزمایش اسید امولسیونی متشکل از گازوئیل با RA نتایج مشابهی در پی داشت. این موضوع را میتوان به جدایش کامل فاز نفت سنتزی مرتبط دانست چراکه امولسیون نهایی متشکل از اسید امولسیونی اولیه است. در واقع اسید امولسیونی اولیه پایدار بوده و به دلیل احاطه شدن فاز پراکنده (آسفالتین یا RA) توسط فاز پیوسته (گازوئیل)، اجازه برهمکنش آن با فاز اسیدی داده نمیشود. در نتیجه علت افزایش پایداری گازوئیل نسبت به نفت سفید، افزایش وزن مولکولی و به دنبال آن جاذبه واندروالسی میباشد. با توجه به آزمایشات، اسید امولسیونی متشکل از نفتای سبک پایدار نبود و به دنبال آن امولسیون پایداری هم تشکیل نشد. استفاده از زائیلن در اسید امولسیونی به علت افزایش آروماتیسیتی محیط، میزان انحلال آسفالتین را افزایش داد و در نتیجه مانع تشکیل امولسیون پایدار شد. به طور کلی میتوان گفت که تفاوت در میزان پایداری امولسیونها به تفاوت در بخش فعالتر آسفالتینها میباشد. همچنین غلظت و نوع سیستم اسیدی میتواند عاملی تأثیرگذار در این مهم باشد.
بدین وسیله از کلیه علاقه مندان جهت شرکت در این جلسه دعوت بعمل می آید.