40 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی شیمی, نفت و گاز دانشگاه شیراز به سرپرستی جناب آقای دکتر حامد تقوایی، عضو محترم هیئت علمی بخش مهندسی شیمی، در دی‌ ماه 1402 بازدیدی از تصفیه‌خانه شماره 2 شیراز واقع در 10 کیلومتری رامجرد انجام دادند. این تصفیه‌خانه با تصفیه آب سد درودزن با ظرفیت تصفیه و انتقال 3000 لیتر بر ثانیه بخشی از آب شرب شهر شیراز را تامین می‌کند. این تصفیه‌خانه شامل دو بخش اصلی جهت حذف TSS (Total suspended solid) با استفاده از کلروفریک (FeCl3 ) و گندزدایی (Disinfection) آب با استفاده از کلر می باشد.
در این بازدید کارشناسان تصفیه‌خانه به همراه جناب آقای دکتر تقوایی فرآیند‌های تصفیه را شرح داده و دانشجویان با فرآیندها و همچنین دستگاه‌های این واحد که شامل پمپ، ونتوری، دبی‌سنج، فشارسنج‌ و سایر تجهیزات مرتبط بوده آشنا شدند. در پایان نیز بازدیدی از آزمایشگاه تصفیه‌خانه و دستگاه‌ها و لوازم تعیین کیفیت آب مانند دستگاههای جار تست, کدورت‌سنج و ... انجام گردید.

در دی ماه 1402 حدود 40 نفر از دانشجویان بخش مهندسی نفت دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز به سرپرستی آقای دکتر مهدی اسکروچی و دکتر محمدکاظم امیری اعضا محترم هیئت علمی بخش مهندسی نفت از میدان نفتی سعادت آباد سروستان شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی بازدید داشتند. در این بازدید دانشجویان با تجهیزات و واحدهای مختلف بهره برداری نفت از میدان نفتی سعادت آباد آشنا شدند و جلسه مشترکی با ریاست محترم منطقه عملیاتی سعادت آباد و سروستان برگزار کردند. در این جلسه در خصوص آینده شغلی و کاری رشته مهندسی نفت، شرایط میادین نفتی سعادت اباد و سروستان، نیازها و توانمندی ها، تخصص ها و مهارت های مورد نیاز برای کار در محیط های عملیاتی صنعت نفت بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در خرداد ماه 1402 حدود 40 نفر از دانشجویان دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز به سرپرستی آقای دکتر مهرزاد فیلی‌زاده عضو محترم هیئت علمی بخش مهندسی شیمی دانشکده از تصفیه خانه فاضلاب شرق صدرا بازدید داشتند. کارشناسان این تصفیه‌خانه به همراه آقای دکتر فیلی‌زاده، فرآیندها و تجهیزات موجود در تصفیه خانه را توضیح دادند. بر این اساس دانشجویان با تجهیزات و واحدهای مختلف یک تصفیه‌خانه فاضلاب (شامل سه بخش تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی و تصفیه شیمیایی) آشنا شدند.

 

 

در خرداد ماه 1402 حدود 40 نفر از دانشجویان دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز به سرپرستی آقای دکتر مهرزاد فیلی‌زاده، عضو محترم هیئت علمی بخش مهندسی شیمی دانشکده از شرکت کولر هوایی آبان بازدید داشتند. مهندسان این شرکت به همراه آقای دکتر فیلی‌زاده، تجهیزات موجود در این شرکت و نحوه کار و طراحی آن‌ها را توضیح دادند. بر این اساس دانشجویان با روند طراحی و ساخت انواع کولر هوایی، مبدل حرارتی و راکتور آشنا شدند.

 

 

 

بازدید زمین شناسی رسوبی از منطقه کوه دراک واقع در غرب شهر شیراز در اسفندماه سال 1401 برای دانشجویان کارشناسی مهندسی نفت به سرپرستی آقای دکتر حامد آقایی برگزار شد. رخنمون های زمین شناسی این منطقه هم از لحاظ ساختمانی و هم از دیدگاه رسوبی ارزشمند بوده و دانشجویان در این بازدید با نمونه هایی از سنگ ای رسوبی شازندهای شناخته شده استان فارس که غالباً از نوع سنگهای تبخیری و مارنی هستند، آشنا می شوند. در انتهای بازدید دانشجویان به تهیه و ارائه گزارشی از مشاهدات خود می پردازند.

 

بازدید کارخانه های فراراب و کامپوزیت سازه (دی ماه 1401)

در روز چهارشنبه 14 مورخ دی ماه 1401 بازدیدی از کارخانه فراراب تولید کننده انواع قطعات لاستیکی و کارخانه کامپوزیت سازه زیرمجموعه شرکت تولیدی صنعتی فراسان به سرپرستی خانم دکتر شادی حسن آجیلی برگزار گردید. بازدید انجام شده در ارتباط با درس مبانی مهندسی پلیمر و آشنایی دانشجویان مهندسی شیمی با صنعت فراورش پلیمرها صورت گرفت.  در این راستا دانشجویان با مراحل مختلف صنعتی تولید لاستیک شامل اختلاط ، شکل دهی و ولکانیزاسیون آشنا شدند. همچنین از نزدیک واحد آزمایشگاهی کارخانه که نمونه های لاستیکی را در مراحل مختلف آزمایش و ارزیابی کرده مشاهده نمودند. در کارخانه دوم نیز دانشجویان با تکنیکهای مختلف تولید کامپوزیت ها شامل روشهای غیرپیوسته و پیوسته آشنا گردیدند.

 

بازدید زمین شناسی کوه سرمه (آذرماه 1401)

دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی نفت در تاریخ 3 آذرماه 1401 توسط جناب آقای دکتر حامد آقایی عضو هیات علمی بخش مهندسی نفت بازدید زمین شناسی از منطقه کوه سرمه واقع در 120 کیلومتری جنوب شیراز و 33 کیلومتری جنوب و جنوب غربی فیروزآباد در استان فارس داشتند. این منطقه شامل نادرترین رخنمون های زمین شناسی بویژه از مخازن گازی عظیم کشور شامل سازندهای گروه دهرم را شامل می شود. همچنین منطقه کوه سرمه حاوی حجم قابل توجهی از رسوبات معدنی است که در امتداد یال های شمالی و جنوبی طاقدیس کوه سرمه توزیع شده اند. شرکت معدنی و فرآوری سرمه در این منطقه مشغول به فعالیت می باشد و مدیریت و پرسنل این شرکت همواره طی سالهای گذشته همکاری بسیار خوبی جهت هماهنگی و میزبانی از دانشجویان و اساتید دانشگاه شیراز داشته اند که بدینوسیله از ایشان تقدیر می گردد.

 

بازدید زمین شناسی کوه دراک شیراز (خرداد ماه 1401)

این بازدید یکروزه توسط آقای دکتر حامد آقایی عضو هیات علمی بخش مهندسی نفت با هدف درک بهتر دانشجویان دوره کارشناسی رشته مهندسی نفت از مفاهیم مرتبط با زمین شناسی که پیش از این در دروسی مانند مبانی زمین شناسی و زمین شناسی ساختمانی با آنها آشنا شده بودند برگزار می گردد. دانشجویان در طول مسیر در ایستگاه های مشخص توقف کرده و با موارد مختلفی مانند لیتولوژی رخنمون ها و ساختاری های رسوبی و ساختمانی در مقیاس های مختلف آشنا می گردند. همچنین شرکت کنندگان ملزم به جمع آوری و آماده سازی گزارش و عکس و در نهایت ارائه گزارش از مشاهدات در پایان بازدید می باشند.

 

بازدید آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز (خرداد ماه 1401)

این بازدید توسط خانم دکتر شادی حسن آجیلی عضو هیات علمی بخش مهندسی شیمی، با هدف آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد مهندس شیمی گرایش پلیمر، با مبانی تئوری و عملی آنالیزهای رئومتری- میکروسکوپ الکترونی روبشی، طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز و پراکندگی دینامیکی نور ، از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز واقع در پردیس دانشگاه شیراز انجام شد. لازم به ذکر است مباحث تئوری این دستگاهها در درس خواص فیزیکی مکانیکی پلیمرها و رئولوژی پیشرفته سیالات پلیمری که دروس تخصصی- انتخابی دانشجویان گرایش پلیمر است، تدریس می گردد.